A földhivatalnak is kell az energetikai tanúsítvány

energetikai tanúsítványEz év elejétől (2012) már kötelező elkészíttetni az energetikai tanúsítványt a lakások

  • eladásakor,

  • vagy egy évnél hosszabb bérbeadásakor.

Csak az nem volt eddig világos, hogy hogyan kell ezt csinálni. Az eredeti, 2008-as rendelet előírta, mire van szükség, azt azonban semmilyen jogszabály nem fogalmazza meg, hogy mit tegyen az eladó a tanúsítvánnyal, kinek kell bemutatnia. Ezeket a szabályokat rögzíti egy most készülő kormányrendelet. A rendelet szigorú lesz: még az újsághirdetésekben is fel kell tüntetni az eladni kívánt lakás besorolását!

A tanúsítványok egy központi internetes oldal programjával készülnek majd el. Az építésügyekért felelős minisztérium honlapján lesz elérhető a program, oda kell feltölteni az adatokat. Itt minden egyes tanúsítás külön kódszámot is kap. Ezt a kódszámot fel kell tüntetni az adásvételi szerződésen is. A földhivatal csak kódszámmal együtt fogadja el a szerződést. Tehát tanúsítvány nélkül nem lehet az új tulajdonos nevére átíratni a lakást. Ugyanezt az azonosító kódot kell a bérleti szerződésre is ráírni.

Jövő év január 9-étől csak úgy lehet majd újságban, televízióban, interneten lakást hirdetni, ha feltüntetik a hirdetés szövegében a lakás energetikai besorolását. Ez minden, "kereskedelmi médiában" közreadott hirdetésre vonatkozik, magánszemélyre és céges eladóra egyaránt. Tehát egy lakást kínáló ingatlanos apróhirdetésben is kötelezően ott kell lennie a kódnak. Az viszont nem világos, hogy ezt ki fogja számon kérni, s mi történik, ha nem lesz ott a kódszám? Egy hiányos apróhirdetés esetén megbírságolják a hirdetést közreadó újságot?

Ki kell függeszteni a tanúsítványt

Az eredeti szabályok is rögzítették, hogy az ezer négyzetméter feletti állami épületekben ki kell függeszteni, közszemlére kell tenni a tanúsítvány összefoglalóját. Ez a kör most kibővül, nem csak az állami ingatlanokra lesz kötelező. Ki kell függeszteni a tanúsítványt minden 500 négyzetméter feletti

  • kereskedelmi,

  • szolgáltató,

  • raktár,

  • közösségi szórakoztató,

  • vagy kultirális rendeltetésű épület esetében.

Persze csak akkor, ha készült felmérés. Ha ugyanis az épület nem cserélt gazdát és nem adték bérbe, akkor nem biztos, hogy készült!

A bérbeadás szabályai viszont enyhülnek. A bérbeadók számára még két és fél évig, azaz 2015 végéig önkéntes lesz a tanúsíttatás. Nem kötelező a bérlethez, kötelező viszont a hirdetéshez. Így aki meg akarja hirdetni a bérbe adandó irodát, vagy üzlethelyiséget, annak önkéntessége ide vagy oda, el kell készítenie a felmérést.

Ellenőrzik a tanúsítványokat

Az internetes rendszerbe való feltöltéssel az összes tanúsítvány bekerül az Országos Építésügyi Nyilvántartásba is. Az adatokat ellenőrizni is fogják, minden évben a feltöltött tanúsítványok 2 százalékát. Az ellenőrzést a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara végzi. Erről a tanúsítást végző szakembert értesíteni is fogják, aki köteles együttműködni az ellenőrökkel. Ha hibát találnak, köteles kijavítani. Ha pedig valótlan dolgot állít a tanúsítványban, akkor ennek a vétségnek jogi következményei is lesznek. Hogy ez pontosan mi, még nem tudjuk, külön jogszabály fogja előírni. Talán pénzbírságra, vagy a szakértői névjegyzékből való időszakos felfüggesztésre, végleges törlésre lehet számítani.

Enyhítést kapnak a régi épületek

A tanúsítvány minden esetben javaslatokat is tartalmaz arra, hogyan lehetne az energiapazarló épületek besorolásán javítani. Ezt eddig akkor kellett csatolni, ha az épület nem érte el a C kategóriát. Ezt a javaslatot most majd csak akkor kell megtenni, ha a beruházás meg is térülhet a tulajdonos számára. Így felmentést kapnak javaslat készíttetése alól azok a rossz minőségű épületek, ahol aránytalanul sokba kerülne a kis energiafelhasználás elérése. A rendelet kimondja, hogy nem kell javaslatokat feltüntetni, ha a számítások szerint új épületnél 30, meglévőnél 20 év alatt nem térülnek meg az energetikai beruházás költségei. Erre bevezeti a rendelet a költségoptimalizált szint fogalmát. Ez alatt az energiahatékonyságnak azt a szintjét értik, amely az épület becsült élettartalma alatt a legolcsóbb működtetést teszi lehetővé. Tehát nem minden esetben a legjobb besorolásra kell törekedni, hanem az adott épületeknek megfelelő költségoptimalizált szintre.

Típusterveknél lehet spórolni

Megtakarítást jelenthet az is, az egymáshoz nagyon hasonló családi házak esetén nem kell mindegyikre külön-külön elkészíteni a tanúsítványt. Erre akkor lesz lehetőség, ha a házak azonos tervek alapján és azonos gépészettel készülnek. Az elsőre elkészített számítások alkalmazhatóak lesznek a többi hasonló épületre is. Ezt eddig csak az egy épületen belül lévő, hasonló lakásoknál engedte a rendelet.

A tanúsítvány 10 évig lesz érvényes, kivéve, ha a tanúsítást meglévő épületeknél a mért energiafogyasztási adatok és számlák alapján végzik el. Ekkor 3 év az érvényességi idő. Ha viszont időközben megváltoznak az előírások, akkor a papírt is újra el kell majd készíttetni. Szigorítás pedig biztosan várható, hiszen 2021-ig az egész EU-ban megváltoznak az építési követelmények. Sokkal szigorúbbak lesznek a feltételek, szinte csak majdnem nulla kibocsátású épületeket lehet majd építeni. Ehhez előbb-utóbb hozzáigazítják a magyar törvényeket is. A most készülő tanúsítványok tehát biztosan nem fogják kitölteni az érvényesség 10 évét.

A bemutatott rendelet egy tervezet, az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról szóló 176/2008. (VI.30.) Kormányrendelet módosítására. Elolvasható a www.kormany.hu oldalon a Dokumentumok/Jogszabálytervezetek menüben. Közreadva április 23-án. 

Nagy Csaba |www.epitoelet.hu